„Pokud se jedná o konflikt, kterému říkáme válka, tak to je jeden z nejhorších emocionálních zásahů do života a do pocitu bezpečí a jistoty dítěte.“ 

Gabriela Dymešová, psycholožka

Tento stručný manuál je vytvořen na základě sběru a třídění nejdůležitějších poznatků ze zdrojů, které o tématu válka a děti hovoří. Cílem je poskytnout vedoucím oporu u složitého a emočně náročného tématu.

ZÁKLADNÍ PRINCIPY KOMUNIKACE

Důležité je nelhat

Situace je vážná, děti to ví z domova, z Instagramu, z doslechu… Netvařme se, že válka neexistuje, nelžeme v tom, že je to malichernost a nemají si s tím dělat starosti. Stejně tak nepředvídejme, co nevíme (bude jaderná válka, Putin ovládne ČR apod.). Naopak ubezpečme děti v tom, že máme spoustu profesionálů, kteří se starají o naši bezpečnost (policie, armáda, záchranáři, krizové štáby). Politici se snaží válku ukončit, ne rozdmýchat.

Práce s emocemi je důležitá

„Já se bojím, že bude válka i u nás.” „Bojím se, že budou lidi umírat.” „Je mi smutno.”

Je úplně OK prožívat emoce. Dovolme to dětem, řekněme jim, že je to v pořádku. Přiznejme, že to tak máme také, buďme autentičtí. Zajistíme tak u dětí jistotu, že nejsou ti špatní.

Řekněme dětem, že když se necítí dobře, mohou si o tom promluvit s kamarády, vedoucími, spolužáky, s rodiči. Určitě jim rádi pomohou. Existuje i bezplatná Linka bezpečí (tel. 116 111), kde pomáhají profesionálové. Dobrá je i aplikace pro mobily Nepanikař (App Store, Google Play).

Ujistěme děti, že za nimi stojíme

Poskytněme dětem jistotu v tom, že kdyby se cokoliv dělo, jsme tu pro ně. Nabídněme jim možnost za námi kdykoli přijít, zavolat nám, napsat. Kdo chce, může nabídnout tuto možnost i rodičům a třeba si jít společně zahrát deskovky apod. Děti musí vědět, že v nejtěžších chvílích tu pro ně jsme a neodkopáváme je pryč.

Nabídněme pomoc i rodičům

Rodiče by měli vědět, že s námi mohou konzultovat cokoli, když si nejsou jistí. Ujistěme je v tom, že máme mnoho zkušeností, řada z nás má pedagogické vzdělání, někteří ovládají zásady krizové intervence. Jsme k dispozici na telefonu i jinak. Dejme jim vědět o krizové lince.

Pokud zjistíme, že se nějaké dítě chová jinak, než běžně (straní se, je emočně rozladěné, mluví často negativně), citlivě upozorněme rodiče, že jsme to zpozorovali a že je možné, že to je nastálou situací. Opět nabídněme možnost spolupráce.

  • Linka první psychické pomoci (Cesta z krize): 116 123 (nonstop), ZDARMA
    (krizová pomoc pro dospělé).
  • Z Poutníků se nabízí Opičák, Fčela a Kuba (jistě i ostatní, tito tři znají zásady krizové intervence)

Tématům se nevyhýbejme

„Mají uprchlíci co jíst?” „Umírají na Ukrajině lidi?”

Když budou mít děti potřebu o situaci mluvit, buďme pro ně oporou. To, že se o tématech baví, že si hrají na válku apod. je vyrovnávání se s vlastními emocemi. My můžeme být pro ně oporou, důvěrným člověkem, co je tu pro ně a udělá jim v tom jasno. Dejme těmto tématům tolik času, kolik budou děti potřebovat – i na úkor vymazleného programu. K dětem buďme citliví a hodně naslouchejme. Děti by měly pocítit, že se o jejich názory a problémy zajímáme.

Dávejme důraz na hodnoty před fakty

„A kdo za to může?” „Rusáci bombardují letiště, Ukrajina nepřežije.” „Ukrajinci mají XX zbraní a XX vojáků.”

Důležité je nejprve pracovat s kladnými hodnotami. Zejména u dětí na nižším stupni ZŠ (a mladšími). U starších dětí můžeme vytvářet programy na práci s relevantními zdroji, zajímat se o mezinárodní politiku apod. V oddílovém prostředí na to ale nemusí být čas a ani ochota dětí (mohou to mít ve škole). Proto upřednostněme práci s výše uvedeným a pokud se chceme věnovat faktům, ideálně se starších dětí zeptejme, zda o to stojí a až pak společně bádejme.

Když něco nevíme, tak to přiznejme

„Bude třetí světová?” „Vystřelí Putin jaderné zbraně?” „Ochrání nás někdo?”

Nikdo z nás neví, co přesně se jak děje se všemi detaily. Pokud si nejsme jisti, řekněme, že nevíme. Ale ujistěme děti, že jsme tu pro ně a že se o tom můžeme bavit.

Negeneralizujme, nenálepkujme, nepodporujme šikanu

„Za to můžou Rusáci.” „Jeden kámoš je Rusák a kluci ho zbili.” „S těmi se nebavíme.” „Ukrajinci si za to můžou sami.”

Děti musí vědět, že ne každý Rus je násilník. Budujme důvěrné vztahy. Ukažme si příklady toho, co je špatně a co dobře. Jak se chovat k druhému bez ohledu na národnost. Řekněme si, jak se můžeme vzájemně podpořit a co může každý udělat pro druhé. Naším příkladem můžeme omezit i šikanu ve školách.

Můžeme pomáhat

Dělal už někdo něco pro pomoc ostatním? Nasdílejme si příklady dobré praxe, pobavme se o tom, co se stalo dobrého. Řekněme si, jak může pomoci každý z nás a třeba najděme to, co by zaujalo všechny a postavme na tom program. Opět platí, že to musí chtít děti. Pokud na to skupina nebude nastavena, je úplně OK mít jiný zajímavý program, kde děti zažijí chvíle radosti.

V souvislosti s tím upozorněme na podvodné sbírky a rizika pomoci. Nabídněme ověřené finanční sbírky a možnosti pomoci od důvěryhodných neziskových organizací. Centrální web sloužící jako rozcestník je stojimezaukrajinou.cz.

Pozitivní témata u programů

„Zahrajeme si zase tu hru na zombíky?” „Co mít noční bojovku?” „Probereme s dětmi téma smrti.” „Mám skvělý program na téma vlastní sebejistoty.” – na tohle teď zapomeňme.

Mimo zmíněné povídání o válce, je důležité vytvářet pozitivně laděný program. Vynechejme v nejbližší době programy zaměřené na negativní témata, nevytvářejme programy zaměřené na prohloubení emocí, vyhněme se smutným záležitostem (pokud není něco aktuálního, co je nutné probrat). Děti by měly i u programů zaměřených na Ukrajinu zažívat pocity radosti a uvolnění.

DŮLEŽITÉ ZDROJE

Krizová intervence (první psychická pomoc)

Pomocí 4 kroků můžeme pomoci i jako laici. Kratičký a stručný přehled naleznete na pWiki.

Webinář Jak mluvit s dětmi o válce

Rozsáhlejší povídání pro zájemce proběhne 28. 2. od 20:30. Více info zde.

Záznam ze živého vysílání o tomto tématu od Junáka a Centra Locika najdete zde.

Pozor na dezinformace

Pokud se zajímáme o nastálou situaci, uvědomme si, že dezinfo scéna jede na plné obrátky. Šíří se velké množství senzačních, útočných, neověřených a lživých zpráv. Používejme kritické myšlení a sledujme důvěryhodné zdroje. Pomoc s orientací v hoaxech a fake news nám může nabídnout např. web Manipulátoři.cz.

 

Jak pomoci

Centrální web sloužící jako rozcestník je stojimezaukrajinou.cz.

Pro turistický oddíl mládeže Poutníci sestavili jeho vedoucí Opičák, Mája a Kuba.

Budeme rádi, když budete materiál sdílet mezi další pracovníky s mládeží a rodiče.

Pomoc na Praze 10

Něco málo o autorovi příspěvku

Opičák
OpičákPůsobnost v oblasti oddílové mi přinesla pro mne důležité uvědomění si životních hodnot, vytvořila mi postoje a zformovala to, jaký ve skutečnosti opravdu jsem. Díky možnosti zakoušet oddílové aktivity pod vedením kvalitních vedoucích, podílet se později na vedení kolektivu a být součástí těch činností, které mi připadaly zajímavé a tedy svou podstatou smysluplné, jsem nabyl skutečně cenné znalosti, které jsem si mohl nesčetněkrát ověřit jako funkční i mimo oddíl. Oddíl mi zároveň poskytl naději, že mohu ovlivnit život kolem mě, byť je to “jen smítko na planetě”. Není ovšem vše začínající jen zárodek? Další věc, co díky oddílu mám, je trpělivost a vytrvalost. Nu a teď se zkuste zamyslet nad tím vším, třikrát si přečíst to, co jsem vypsal a uvědomit si, jakou SÍLU má kombinace všeho ve spolupráci s ostatními oddíláky.


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..