Četl jsem zajímavý článek s názvem Proč se uzel rozvázal. Pojednává o tom, že děti učíme vázat uzly, ale pokulhává praktivké využítí. Naprosto s ním souzním a delší dobu brojím proti tomu, abychom v Základní oddílové zkoušce měli dračí uzel, neboť se již k horolezení nevyužívá pro jeho nebezpečnost. Podařilo se mi prosadit alepoň zmínku o tom, že se k této sportovní aktivitě využíval v minulosti. Když učím děti uzly já, říkám jim, že jde s voučasné době pouze o okrasný uzel s historickou hodnotou.
Uvědomil jsem si však po shlédnutí několika fotek ze schůzky zaměřené na uzlování, že uzlování má velkou výhodu nejen v praktickém užití. Wow!
Tak co to teda rozvíjí?
I kdyby děti pak neuměly uvázat ani jeden uzel v praxi, tak dobře vedená schůzka může rozvinout schopnost vzájemné spolupráce a zároveň může sloužit jako důvěrová aktivita vzhledem k tělesnému kontaktu v případě praktického ukazovaní vázání uzlů. Zároveň dost uzlů je těžkých tak akorát, aby se dítě trochu zapotilo, ale nakonec zvládlo – a třebas s dopomocí druhého – uzel uvázat správně. A zažít takový svůj mikroúspěch je prostě dobrý základ pro zdravé sebepojetí.
Něco málo o autorovi příspěvku
OpičákPůsobnost v oblasti oddílové mi přinesla pro mne důležité uvědomění si životních hodnot, vytvořila mi postoje a zformovala to, jaký ve skutečnosti opravdu jsem. Díky možnosti zakoušet oddílové aktivity pod vedením kvalitních vedoucích, podílet se později na vedení kolektivu a být součástí těch činností, které mi připadaly zajímavé a tedy svou podstatou smysluplné, jsem nabyl skutečně cenné znalosti, které jsem si mohl nesčetněkrát ověřit jako funkční i mimo oddíl. Oddíl mi zároveň poskytl naději, že mohu ovlivnit život kolem mě, byť je to “jen smítko na planetě”. Není ovšem vše začínající jen zárodek? Další věc, co díky oddílu mám, je trpělivost a vytrvalost. Nu a teď se zkuste zamyslet nad tím vším, třikrát si přečíst to, co jsem vypsal a uvědomit si, jakou SÍLU má kombinace všeho ve spolupráci s ostatními oddíláky.
moje zkušenosti z výuky uzlování a jeho přínosy:
– radost z dílčího úspěchu
– některé uzly se stále v praxi úspěšně používají (např při táborových stavbách nebo krizových situacích)
– zvyšuje to motorickou schopnost rukou, která se u dětí vytrácí
– starší (zkušenější) to učí vysvětlovat nováčkům (stmeluje se kolektiv)
– zapojuje to v mozku představivost
Právě vyšlo další číslo oddílového časopisu Poutníkův škrpál. Sice tentokrát nenese žádný podtitul, ale za to se na něm podílel rekordní počet přispěvatelů. Mimo tradičních rubrik Poznej svého vedoucího nebo Astronomické okénko v něm objevíte i nové Číst více…
V neděli 24. 4. 2022 jsme konečně mohli společně oslavit naše krásné kulaté výročí oddílu v rámci akce podpořené od Magistrátu hlavního města Prahy Desítka s Poutníky. Akce byla plánovaná již na jaro 2021, ale Číst více…
Dvacátého čtvrtého února dva tisíce dvacet dva. V toto datum se stalo něco, co ovlivnilo minimálně celou Evropu, Rusko a okolní země na roky dopředu. Rusko v noci zahájilo ozbrojený útok na nezávislý suverénní stát Číst více…
V souladu s ustanovením § 89 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, Vás tímto informujeme, že naše stránky využívají pro svoji činnost za účelem zlepšení Vám poskytovaných služeb tzv. cookies.PřijímámVíce informací
2 komentáře
milan · 6. 12. 2019 v 16:32
moje zkušenosti z výuky uzlování a jeho přínosy:
– radost z dílčího úspěchu
– některé uzly se stále v praxi úspěšně používají (např při táborových stavbách nebo krizových situacích)
– zvyšuje to motorickou schopnost rukou, která se u dětí vytrácí
– starší (zkušenější) to učí vysvětlovat nováčkům (stmeluje se kolektiv)
– zapojuje to v mozku představivost
Opičák · 6. 12. 2019 v 16:34
Nelze nesouhlasit. 🙂